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battery Typhoon H+

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Feb 28, 2025
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Buongiorno, sto cercando di mettere ordine nei miei pensieri riguardo alla ricarica delle mie batterie H+, una è già andata e credo che la seconda sia sulla stessa strada anche se non è gonfia ma non è stata utilizzata per due o tre anni.
La batteria è una YUNTYHP101 5250Ah.
L'ho messo in carica, ma dopo due o tre minuti il LED verde lampeggiante è diventato blu lampeggiante lentamente e il cicalino all'interno del caricabatterie SC4000-4H ha iniziato a suonare in modalità intermittente.
Devo sottolineare che l'intero complesso di carica è stato precedentemente utilizzato per ricaricare la batteria ST16S. Infatti, una volta accesa, indicava che la batteria era carica al 100%. Questo aprirà un altro argomento.
A questo punto ho bisogno di due informazioni:
1) È possibile verificare se la batteria in questione funziona?
2) è possibile ricaricare la batteria con un caricabatteria diverso da quello in dotazione?
3) Se si scoprisse che anche questa batteria deve essere buttata via, dove e quale batteria potrei acquistare, visto che a quanto pare YUNEEC è diventata un'entità sconosciuta.

Per quanto riguarda l'altro argomento, cioè il caricabatteria originale, quanto descritto a riguardo e le istruzioni per la carica dei due tipi di batterie, noto che non c'è convergenza operativa tra quanto descritto e la realtà di ciò che accade durante la carica... o almeno ciò che accade sul mio.
La caricabatteria che possiedo indica che con il LED VERDE lampeggiante è pronto per la carica, con il LED ROSSO lampeggiante è in carica, con il LED ROSSO/VERDE lampeggiante è in fase di bilanciamento delle celle e carica, con il LED VERDE fisso (credo fisso) la carica è completa, con il LED BLU lampeggiante o fisso c'è un errore.
Quando ho proceduto a caricare la LiPo dell'ST16S ho eseguito questi passaggi
1) con ST16S spento ho collegato il cavo mini B/USB originale al caricabatteria e lo stesso all'alimentatore
2) dopo aver inserito la spina nella presa di corrente, dopo un po' si è acceso il display del ST16S con la scritta YUNEEC e successivamente è apparsa la sagoma di una batteria gialla alla prima tacca, probabilmente segno di un certo stato di carica, mentre sul caricabatteria si era acceso il LED VERDE lampeggiante.
3) il LED VERDE lampeggiante è rimasto tale fino alla fine della carica quindi non c'è stato alcun passaggio dal LED VERDE lampeggiante al LED ROSSO lampeggiante e infine al LED VERDE fisso. Per controllare l'avanzamento della carica ogni tanto dovevo toccare lo schermo dello ST16S e lì potevo vedere l'avanzamento della carica in quanto le tacche presenti aumentavano di quantità fino a passare dal giallo al bianco e infine l'intera sagoma della batteria sullo schermo era diventata bianca infatti come detto prima una volta acceso lo ST16S sul monitor tra le altre cose è apparso il segno verde della batteria con la percentuale del 100%.
Le domande che mi pongo sono
1) il caricabatteria funziona come dovrebbe oppure è rotto perché non fa le cose indicate nelle istruzioni?
2) questa situazione è sempre stata presente fin dalle prime volte che ho acquistato il drone, infatti avevo segnalato questo stato in un manuale d'uso in italiano che avevo scritto diversi anni fa (non ne trovo più traccia sul sito)
3) Ti sembra che questa situazione comportamentale del mio caricabatteria sia anomala oppure è presente anche in altri?

Spero nel sostegno di chi vorrà aiutarmi e grazie dall'Italia.


Good morning, I am trying to get my thoughts in order regarding charging my H+ batteries, one is already gone and I think the second one is on the same path even though it is not swollen but has not been used for two or three years.
The battery is a YUNTYHP101 5250Ah.
I put it on charge, but after two or three minutes the green flashing LED turned blue flashing slowly and the buzzer inside the SC4000-4H charger started to sound in intermittent mode.
I should point out that the entire charging complex was previously used to charge the ST16S battery. In fact, when turned on, it indicated that the battery was 100% charged. This will open another topic.
At this point I need two pieces of information:
1) Is it possible to check whether the battery in question is working?
2) Is it possible to charge the battery with a charger other than the one supplied?
3) If it turns out that this battery also needs to be thrown away, where and what battery could I buy, since apparently YUNEEC has become an unknown entity.
Regarding the other topic, i.e., the original battery charger, what is described about it, and the instructions for charging the two types of batteries, I note that there is no operational convergence between what is described and the reality of what happens during charging--or at least what happens on mine.
The charger I own indicates that with the GREEN LED flashing it is ready to charge, with the RED LED flashing it is charging, with the RED/GREEN LED flashing it is balancing the cells and charging, with the GREEN LED steady (I think steady) the charge is complete, with the BLUE LED flashing or steady there is an error.
When I proceeded to charge the ST16S LiPo, I performed these steps.
1) with ST16S off, I connected the original mini B/USB cable to the charger and the same to the power supply
2) after plugging the plug into the power outlet, after a while the ST16S display lit up with YUNEEC and then the outline of a yellow battery appeared at the first notch, probably a sign of some state of charge, while the blinking GREEN LED on the charger had lit up.
3) the flashing GREEN LED remained as such until the end of the charge so there was no transition from flashing GREEN LED to flashing RED LED and finally to steady GREEN LED.
In order to check the progress of the charge every now and then I had to touch the screen of the ST16S and there I could see the progress of the charge as the notches present increased in quantity until they went from yellow to white and finally the entire outline of the battery on the screen had turned white in fact as mentioned before once I turned on the ST16S on the monitor among other things the green battery mark appeared with the percentage of 100%.
The questions I have are.
1) is the charger working as it should or is it broken because it is not doing the things stated in the instructions?
2) this situation has always been present since the first times I bought the drone, in fact I had reported this state in an Italian user manual I wrote several years ago (I can't find any trace of it on the website anymore)
3) Does it seem to you that this behavioral situation of my charger is abnormal or is it also present in others?

I hope for the support of those who would like to help me and thanks from Italy.
 
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At this point I need two pieces of information:
1) Is it possible to check whether the battery in question is working?
2) Is it possible to charge the battery with a charger other than the one supplied?
3) If it turns out that this battery also needs to be thrown away, where and what battery could I buy, since apparently YUNEEC has become an unknown entity.
1) There are simple LiPo checker on the market. Those are good to check if the battery is balanced and what is the voltage without load. But this is not saying all about the battery. A real check needs load to see how the battery behaves when power is needed. The best way is to have a charger that can measure the internal resistance of the battery. Another way is to check the flight logs after each flight. The flight log records voltage with real load.

2) Yes. To use another good charger is the best choice. The stock charger has no storage program. Not good because you should never store a LiPo battery fully charged for a longer time - it will get swollen, aged, and lose capacity. The best way is to have a charger that can measure internal resistance per battery cell.

3) There are aftermarket batteries available like GiFi for example.

1) is the charger working as it should or is it broken because it is not doing the things stated in the instructions?
I think yes. The LED blink codes belongs only to the flight battery charge program. The USB port is a simple 5V source. The charging electronics are in the ST16. I use a more powerful supply that came power supply for a Raspberry PI. With that the ST16 is faster charged.
 
Your charger is working properly when charging the ST16S battery. The lights on the charger are only for indicating the charging status of the flight battery.

I think it is also working properly when charging the flight battery, but with the state of your flight battery it is difficult to know for sure. To get a better idea of the state of the flight battery it should be measured with a multimeter on DC voltage setting.
IMG_0603.jpeg
Measure between the large horizontal connector on the left (negative terminal) and the large vertical connector on the right (positive terminal) to get the full pack voltage.
Full pack ________________
Now measure the voltage of each cell starting from the left:
1 ________________
2 ________________
3 ________________
4 ________________

Report these readings and we can determine if the charger is working properly to charge your batteries.


Il caricabatterie funziona correttamente quando si carica la batteria ST16S. Le spie sul caricabatterie servono solo a indicare lo stato di carica della batteria di volo.

Penso che funzioni correttamente anche quando si carica la batteria di volo, ma con lo stato della batteria di volo è difficile saperlo con certezza. Per avere un'idea migliore dello stato della batteria di volo, è necessario misurarlo con un multimetro con impostazione di tensione CC.
IMG_0603.jpeg
Misura tra il grande connettore orizzontale a sinistra (terminale negativo) e il grande connettore verticale a destra (terminale positivo) per ottenere la tensione completa del pacco.
Pacco completo ________________
Ora misura la tensione di ogni cella partendo da sinistra:
1 ________________
2 ________________
3 ________________
4 ________________

Segnala queste letture e possiamo determinare se il caricabatterie funziona correttamente per caricare le tue batterie.
 
Here is an example with 3 different batteries (from H520) how to assess the condition of the battery. The 3rd battery caused a crash.

Examples_en.png

We can see that the voltage goes up to nearly normal after load was switched off. The message is: Voltage without load tells you nothing about the condition of the battery.
 
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What @h-elsner says in post #4 is very true. What I am looking for in post #3 is the voltage balance between each cell. The blue error light on the charger usually means 1 or more cells are below minimum voltage (usually 3.2V).


Quello che @h-elsner dice nel post #4 è molto vero. Quello che sto cercando nel post #3 è l'equilibrio di tensione tra ogni cella. La spia di errore blu sul caricabatterie di solito significa che 1 o più celle sono al di sotto della tensione minima (di solito 3,2 V).
 
1) Ci sono dei semplici checker LiPo sul mercato. Sono utili per controllare se la batteria è bilanciata e qual è la tensione senza carico. Ma questo non dice tutto sulla batteria. Un vero controllo ha bisogno del carico per vedere come si comporta la batteria quando è necessaria potenza. Il modo migliore è avere un caricabatterie che possa misurare la resistenza interna della batteria. Un altro modo è controllare i registri di volo dopo ogni volo. Il registro di volo registra la tensione con carico reale.

2) Sì. Utilizzare un altro buon caricabatterie è la scelta migliore. Il caricabatterie di serie non ha un programma di archiviazione. Non va bene perché non dovresti mai conservare una batteria LiPo completamente carica per un periodo di tempo più lungo: si gonfierà, invecchierà e perderà capacità. Il modo migliore è avere un caricabatterie in grado di misurare la resistenza interna per cella della batteria.

3) Sono disponibili batterie aftermarket, come ad esempio quelle GiFi.


Penso di sì. I codici di lampeggio dei LED appartengono solo al programma di carica della batteria di volo. La porta USB è una semplice fonte da 5 V. L'elettronica di carica è nell'ST16. Io uso un alimentatore più potente di quello fornito per un Raspberry PI. Con quello, l'ST16 si carica più velocemente.
1) Un controllo reale richiede un carico per vedere come si comporta la batteria quando è richiesta potenza. Il modo migliore è avere un caricabatterie in grado di misurare la resistenza interna della batteria. Un altro modo è controllare i registri di volo dopo ogni volo. Il registro di volo registra la tensione con carico reale..........
............avendo solo una batteria che sicuramente non funziona, non posso testarla "sotto carico" e ancora meno dedurre i registri poiché non posso accendere la modalità sleeper.


3)3) I am preparing to purchase new batteries by following the seller Gifi
 
Ciò che @h-elsner dice nel post n. 4 è molto vero. Ciò che sto cercando nel post n. 3 è il bilanciamento della tensione tra ogni cella. La luce blu di errore sul caricabatterie di solito significa che 1 o più celle sono al di sotto della tensione minima (di solito 3,2 V).


Quello che @h-elsner dice nel post #4 è molto vero. Quello che sto cercando nel post #3 è l'equilibrio di tensione tra ogni cella. La spia di errore blu sul caricabatterie di solito significa che 1 o più celle sono al di sotto della tensione minima (di solito 3,2 V).
Capisco che non è necessario misurare la tensione a vuoto.
Se trovassi un caricabatterie diverso da quello originale, come potrei collegare il nuovo caricabatterie ai vari pin della batteria come mostrato nella foto allegata?
 

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Capisco che non è necessario misurare la tensione a vuoto.
Se trovassi un caricabatterie diverso da quello originale, come potrei collegare il nuovo caricabatterie ai vari pin della batteria come mostrato nella foto allegata?
You can purchase an adapter cable for the H Plus (or H520) batteries for use on chargers that accommodate a wide range of lithium batteries.

If you are experienced in use of a soldering iron you can convert the Yuneec OEM charger into an adapter for third party charger use.
 
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Se hai esperienza nell'uso di un saldatore, puoi convertire il caricabatterie Yuneec OEM in un adattatore per l'uso con caricabatterie di terze parti.
In the attached photo I have indicated the various pins of a battery for H+. Could you kindly tell me what voltages I should find when empty in a regularly charged and functioning battery at the various pins that I have numbered, thanks
 

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Pins 1 to 2 - 3.85V to 4.35V storage/full
Pins 2 to 3 - 3.85V to 4.35V
Pins 3 to 4 - 3.85V to 4.35V
Pins 4 to 5 - 3.85V to 4.35V
Pins 5 to 6 - 0.0V both are most positive
Pins 1 to 6 - 15.4V to 17.4V storage/full

1 to 2 - cell 1
2 to 3 - cell 2
3 to 4 - cell 3
4 to 5 - cell 4
1 to 6 - full pack

(1)-C1+(2)-C2+(3)-C3+(4)-C4+(5)_(6)

All cells should be within 0.01V of each other. If any cell is below 3.2V that likely the cause of the blue error light.
 
Last edited:
There used to be a video of the modification to the H+ charger that allows it to be used as an adapter for a third party charger. It is no longer on Facebook so I will create a set of directions with photos and post it tonight or tomorrow.
 
Pin 1 a 2 - 3,85 V a 4,35 V di archiviazione/pieno
Pin da 2 a 3 - da 3,85 V a 4,35 V
Pin da 3 a 4 - da 3,85 V a 4,35 V
Pin da 4 a 5 - da 3,85 V a 4,35 V
Pin da 5 a 6 - 0,0 V entrambi sono i più positivi
Pin da 1 a 6 - da 15,4 V a 17,4 V di archiviazione/pieno

1 a 2 - cella 1
2 a 3 - cella 2
3 a 4 - cella 3
4 a 5 - cella 4
Da 1 a 6 - pacchetto completo

(1)-C1+(2)-C2+(3)-C3+(4)-C4+(5)_(6)

Tutte le celle devono essere entro 0,01 V l'una dall'altra. Se una cella è sotto i 3,2 V, questa è probabilmente la causa della luce di errore blu.
you are very kind in giving me this precise answer which is very useful to me, thank you
 
you are very kind in giving me this precise answer which is very useful to me, thank you
You are most welcome sir!
 
There used to be a video of the modification to the H+ charger that allows it to be used as an adapter for a third party charger. It is no longer on Facebook so I will create a set of directions with photos and post it tonight or tomorrow.
I completed the directions for modifying the SC4000-4H charger to allow it to be used as a battery adapter for 3rd party balance/storage chargers while retaining the ability to still be used as a standalone charger. It is in PDF format and attached to this post. If you have questions or need clarification please post in this thread.

Edit: Mar 13, 2025 added photo of wires at JST-XH connector for balance leads to correlate with position on circuit board connector.
Edit2: Mar 14, 2025 edited photos to add clarification, as well as, clarifying text.
 

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I completed the directions for modifying the SC4000-4H charger to allow it to be used as a battery adapter for 3rd party balance/storage chargers while retaining the ability to still be used as a standalone charger. It is in PDF format and attached to this post. If you have questions or need clarification please post in this thread.

Edit: Mar 13, 2025 added photo of wires at JST-XH connector for balance leads to correlate with position on circuit board connector.
Edit2: Mar 14, 2025 edited photos to add clarification, as well as, clarifying text.
Converted an SC4000-4H using the instructions. Works fine as OEM charger and also as an adapter for an aftermarket charger.
Be sure to insulate at least one of the main charging wires when the wires are not plugged in and a battery is installed.
 
Good point @WTFDproject about insulating the banana plugs when a battery is inserted and/or using it in standalone mode. I found using a piece of 1/4” tubing for water supply to an ice maker works just fine.
 
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Ho completato le istruzioni per modificare il caricabatterie SC4000-4H per consentirne l'uso come adattatore per batterie per caricabatterie di bilanciamento/accumulo di terze parti, mantenendo comunque la possibilità di essere utilizzato come caricabatterie autonomo. È in formato PDF e allegato a questo post. Se hai domande o hai bisogno di chiarimenti, pubblica in questo thread.

Modifica: il 13 marzo 2025 è stata aggiunta la foto dei fili sul connettore JST-XH per i cavi di bilanciamento da correlare con la posizione sul connettore della scheda del circuito.
Modifica 2: 14 marzo 2025 foto modificate per aggiungere chiarimenti e testo più chiaro.
Vi ringrazio per il supporto che mi avete fornito unitamente a quanto specificato da Progetto WTFD per il problema del caricabatterie.
Considerando che il 2 aprile partirò per le vacanze e tra due mesi tornerò a Roma dovrò rimandare tutto a quella data.
Un altro problema mi perseguita ora ed è che ho acquistato due batterie per il mio H+ sul sito Gifi power, sul tracciamento l'unica cosa che mi viene fornita, oltre ai dati di acquisto e ordine, è l'informazione che il prodotto è stato spedito, il numero di tracciamento non porta ad altre informazioni, ho scritto una mail a Gifi power ma non ho ricevuto risposta.


Thank you for the support you have provided me together with what is specified by Project WTFD for the charger problem.

Considering that on April 2nd I will go on vacation and in two months I will return to Rome I will have to postpone everything to that date.

Another problem haunts me now and is that I bought two batteries for my H+ on the Gifi power website, on the tracking the only thing that is provided to me, in addition to the purchase and order data, is the information that the product has been shipped, the tracking number does not lead to other information, I wrote an email to Gifi power but I did not receive a response.
 
Last edited by a moderator:
il numero di tracciamento non porta ad altre informazioni,
Ciao.

Solitamente il numero di tracking diventa attivo nel momento che il pacco arriva nel paese di destinazione.

Puoi anche provare a tracciarlo con delle App che fanno lo scanning automatico dei corrieri, in particolare di quelli cinesi difficilmente tracciabili se non si conoscono.

Io utilizzo l'app 17Track che puoi trovare sul Google store.

the tracking number does not lead to other information
Hello.

Usually, the tracking number becomes active the moment the package arrives in the destination country.

You can also try to track it with apps that automatically scan couriers, especially Chinese ones that are difficult to trace if you don't know them.

I use the 17Track app which you can find on the G oogle store.
 
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