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New Drone, new camera? ION L1 Pro For Yuneec H3

If you watch the video real closely the controller seems to use the same flight software as the h plus. which means calibrations besides compass will be locked down. Also controller may or may not work with the h plus depends if they took out the c23 support in the firmware and flight software. experimentation may be in order here.
 
News sorry in french
Interview Yuneec : stratégie, Leica, futur appareil, réglementation…
Par
dp -
1 Oct ’19
6
Wenyan Jiang, fondatrice et présidente de Yuneec. Crédit photo Marc Mitrani
J’ai eu l’opportunité de rencontrer Wenyan Jiang, la fondatrice et présidente de Yuneec, et Jörg Schamuhn, PDG de Yuneec Europa. L’entretien a eu lieu lors de la conférence de presse de lancement du Yuneec H3 et de sa caméra Leica Ion L1 Pro, à Wetzlar en Allemagne. Cette interview a été réalisée en collaboration avec mon collègue Marc Mitrani, qui oeuvre pour plusieurs publications, dont Le Monde de la Photo.
Helicomicro : Parlez-nous de votre entreprise, Yuneec.
Wenyan Jiang : Nous avons débuté notre activité en 2007, nous fabriquions des avions électriques. Nous avons presque été les pionniers dans ce secteur de l’aviation. Nous avons fait face à la crise de 2008, ce qui nous a conduits à cesser d’investir davantage dans les avions électriques, mais nous y travaillons encore. En 2011, nous avons commencé à produire des drones.
HM : Yuneec est une société chinoise ?
WJ : Nous assurons la manutention et la fabrication en Chine continentale, mais Yuneec est basée à Hong Kong, pas en Chine. Nous avons démarré notre activité aéronautique aux États-Unis et en Europe.
HM : Quand avez-vous commencé à travailler avec Leica ?
WJ : En Asie, je pense que trop d’argent est investi dans la production. La compétition est difficile, il faut être différent. Je pense avoir rencontré Leica quand nous avons commencé à produire des drones, mais ce n’était qu’un premier contact. À cette époque, les caméras montées sur les drones n’étaient pas aussi importantes qu’aujourd’hui, mais le secteur des drones a connu une croissance rapide et il s’est développé comme une industrie basée sur le logiciel. Le matériel est toujours important, mais il est maintenant devenu une plate-forme d’emport des caméras.
HM : Pourquoi Leica ?
WJ : Pendant ces 20 ans, je rêvais à une stratégie basée sur la marque Yuneec, et beaucoup de gens n’étaient pas d’accord avec moi. Mais pour moi, la marque est très importante, et Leica est riche d’un bel héritage. Tout d’abord, nous nous connaissons depuis longtemps et nous nous faisons confiance. Mais Leica est également reconnue comme une entreprise haut de gamme dans le secteur des caméras. C’est une très bonne marque.
HM : Avez-vous signé un accord avec Leica ?
Jörg Schamuhn : Oui, il existe un accord scellé pour 5 ans. C’est un contrat de 38 pages. Mais je suis à peu près certain que Wenyan Jiang désire que qu’il perdure bien plus que 5 ans.
WJ : Il existe effectivement un contrat, nous en avons besoin. Il constitue seulement la première étape, nous devons collaborer étroitement à l’avenir.

HM : Comment est organisé ce partenariat ?
WJ : Nous disposons d’ingénieurs Yuneec à Zurich, nous avons également des ingénieurs basés à Shanghai.
JC : Du côté du Leica, il y a deux équipes. Leica a installé une équipe de développement spécialisée dans les drones à son siège à Wetzlar, en Allemagne, et une équipe de projet Leica à Shanghai. Elles travaillent ensemble. Depuis notre siège à Hambourg, chez Yuneec, nous sommes en charge de la partie gestion de projet. Nous travaillons ensemble pour le marché professionnel, mais pas seulement, nous travaillons également sur des appareils grand public.

HM : Quand le Typhoon H3 et son appareil photo Leica seront-ils disponibles ?
JC : Nous prévoyons d’expédier le produit au cours de la dernière semaine d’octobre.
HM : La caméra est-elle uniquement vendue avec le Typhoon H3 ?
JC : Le drone avec le Ion L1 Pro est vendu 2399 euros taxes comprises. Pour répondre à votre question, la caméra Ion L1 Pro seule coûte 1499 euros.
HM : Cela signifie-t-il qu’elle sera utilisable sur le Typhoon H+ ?
JC : Nous travaillons sur un moyen de l’adapter sur le Typhoon H+. Alors oui, c’est prévu.
HM : Pouvez-vous utiliser les caméras précédentes de la série H sur le Typhoon H3?
JC : Oui. Vous pouvez utiliser une C23, une CGO3 +, des caméras thermiques…
HM : Qu’en est-il du zoom ?
JC : Ce qui a été mis en œuvre sur l’Ion L1 Pro, c’est un zoom numérique sans perte. Lorsque les constructeurs chinois parlent de zoom numérique, il s’agit essentiellement d’un agrandissement qui ne tient pas compte de la qualité de l’image. Leica dispose d’un algorithme très particulier pour recalculer chaque pixel, c’est ce qu’ils appellent zoom sans perte. Il conserve la netteté de l’image.
HM : Envisagez-vous une caméra avec un zoom optique ?
JC : Ce que je peux dire, c’est que nous avons actuellement un prototype de caméra à zoom optique qui fait le tour du monde. Elle a été utilisée aux États-Unis, en France, au Royaume-Uni, en Israël, en Suisse. Je prévois une commercialisation de cette solution à zoom optique d’ici la fin de cette année. Donc, nous ne faisons pas que l’envisager, nous allons la commercialiser. Nous prévoyons un zoom optique 30x combiné à un zoom numérique 8x.
HM : Sera-t-elle utilisable sur le H3 et les appareils précédents ?
JC : Elle fonctionnera sur Typhoon H+ et H520, et nous allons le rendre compatible avec le Typhoon H3, oui.
HM : Le niveau sonore du Typhoon H3 a-t-il été réduit ?
JC : Non, il est le même que sur le Typhoon H +. Du H au H+, nous avons augmenté le diamètre des bras moteurs, ce qui nous a permis d’utiliser des hélices plus grandes et une vitesse de rotation inférieure. Mais la géométrie mécanique du H3 est similaire à celle du H+. Nous travaillons sur des hélices en fibre de carbone avec des winglets qui permettront aux pilotes de décoller et voler à haute altitude.
HM : Produirez-vous toujours des appareils grand public ?
WJ : Nous allons un peu lever le pied sur cette catégorie…
JC : Le constat, c’est que les Boulanger, Amazon, MediaMarkt, etc. recherchent des prix agressifs, de grands volumes, d’énormes contributions au marketing, et c’est très pénible. Ils sont l’une des raisons pour lesquelles le marché des drones grand public est en difficulté. Wenyan Jiang a choisi une stratégie, elle veut revenir à plus de qualité, non seulement dans le produit, mais également dans la distribution et la vente. Ce que nous allons faire maintenant est une approche descendante. Tous les détaillants ne seront pas autorisés à acheter le H3, nous allons faire ce que nous appelons la distribution sélective. Nous allons réinstaller une base similaire à celle des spécialistes de la photo, des personnes capables de prendre en charge le produit, avec une connaissance de la technologie, avec la possibilité de dispenser des conseils au client. Nous vendrons en exclusivité aux revendeurs spécialisés, de manière à obtenir une stabilité des prix.

HM : Est-ce une stratégie à long terme ?
JC : Oui. Lorsque nous aurons établi cette base avec le Typhoon H3 et sa caméra Ion L1 Pro, nous passerons au produit suivant, qui sera positionné à un prix un peu moins élevé. Nous allons utiliser cette plate-forme pour permettre aux distributeurs d’obtenir un volume de ventes. Cette stratégie nous maintiendra à l’écart de la concurrence brutale entre les produits no-name.
HM : Mais vous venez de dévoiler le produit Mantis G !
JC : Le Mantis G est positionné plus entrée de gamme que le produit que nous développons pour la prochaine génération dont je vous ai parlé.
WJ : Le nombre de produit que nous vendons n’est pas énorme, à la différence de certains de nos concurrents. En fait, je n’aime pas ce genre de saturation du marché. Je viens de l’aviation générale et le ciel est une ressource très importante pour moi. Je ne veux pas le voir saturé. Cela peut entraîner des problèmes de sécurité avec l’aviation générale. J’ai tendance à penser que le prix devrait être plus élevé afin que tout le monde ne puisse pas faire l’acquisition pour drones, pour des raisons de sécurité. C’est pourquoi je considère la coopération avec Leica comme non seulement un moyen d’améliorer la qualité, mais également de limiter les quantités. Je pense que cela aide l’industrie à se développer sainement.

Le système de filtres ND de la caméra Ion L1 Pro de Leica.HM : Développez-vous des technologies pour renforcer la sécurité, telles que l’ADS-B ?
JC : Ce domaine dépend beaucoup de la réglementation. Malheureusement, il existe plusieurs approches très différentes. Ce que nous faisons actuellement est de la R&D, de la recherche dans des technologies telles que les transpondeurs, les outils d’identification passifs tels que l’ADS-B et la RFID. Mais nous n’avons aucune velléité d’implantation concrète, car à l’heure actuelle les normes juridiques ne sont pas déterminées. La FAA envisage ADS-B, l’Inde requiert déjà le RFID, l’EASA étudie les technologies de transpondeur passif. En plus de cela, vous avez le U-Space et son exigence de diffusion des informations en temps réel depuis l’appareil. Les orientations vont mûrir très rapidement car l’AESA subit une énorme pression, puisque l’Europe prépare une nouvelle réglementation drones le 1er juin 2020.HM : Qu’en est-il de la France et de son obligation d’identification wifi pour les appareils de plus de 800 grammes ?
JC : Pour que ce soit bien clair, nous sommes en mesure d’intégrer très rapidement l’ADS-B, ainsi que l’identification wifi par une mise à niveau logicielle car nous utilisons le wifi à bord. Ce qui est plus compliqué, c’est la technologie de transpondeur, qui nécessite beaucoup de puissance de calcul à bord. Puisque nous en parlons, la capacité de calcul embarquée constitue aussi une différence entre H et H3. Le Typhoon H fonctionne sur avec processeur Intel M4, le H3 avec un processeur Intel M7.HM : La technologie RealSense sera-t-elle disponible sur H3 pour les clients qui souhaitent profiter d’une meilleure solution d’évitement des obstacles ?
JC : Elle figure toujours dans notre programme, mais je précise que nous tavaillons à des alternatives moins lourdes basées sur le PX4. Le problème est que lorsque vous souhaitez un évitement des obstacles à 360°, vous avez besoin de 4 modules RealSense qui ajoutent 500 grammes au drone, ce qui réduit de moitié de la charge utile. Notre bureau zurichois a déjà une solution, nous allons la déployer quand ce sera opportun de le faire.
 
In English

Interview Yuneec: strategy, Leica, future device, regulation ...

Par
dp -
1 Oct ’19
6

Wenyan Jiang, founder and president of Yuneec. Photo credit Marc Mitrani

I had the opportunity to meet Wenyan Jiang, the founder and president of Yuneec, and Jörg Schamuhn, CEO of Yuneec Europa. The interview took place at the Yuneec H3 launch press conference and its Leica Ion L1 Pro camera in Wetzlar, Germany. This interview was done in collaboration with my colleague Marc Mitrani, who works for several publications, including The World of Photography.

Helicomicro: Tell us about your company, Yuneec.

Wenyan Jiang: We started our business in 2007, we made electric planes. We have almost been the pioneers in this aviation sector. We have faced the crisis of 2008, which has led us to stop investing more in electric aircraft, but we are still working on it. In 2011, we started producing drones.

HM: Yuneec is a Chinese company?

WJ: We are handling and manufacturing in mainland China, but Yuneec is based in Hong Kong, not China. We started our aerospace business in the United States and Europe.

HM: When did you start working with Leica?

WJ: In Asia, I think too much money is invested in production. The competition is difficult, you have to be different. I think I met Leica when we started producing drones, but it was only a first contact. Parking at home, the in-house drones were less active than the beginning, but the Lesbianets industry is now growing, and it has developed as a software-based contraire. The material is still important, but it has now become a platform for carrying cameras.






HM: Why Leica?

WJ: During those 20 years, I dreamed of a strategy based on the Yuneec brand, and many people did not agree with me. But for me, the brand is very important, and Leica has a rich legacy. First of all, we have known each other for a long time and we trust each other. But Leica is also recognized as a high-end camera company. It's a very good brand.

HM: Have you signed an agreement with Leica?

Jörg Schamuhn: Yes, there is a sealed agreement for 5 years. It's a 38-page contract. But I'm pretty sure Wenyan Jiang wants him to last for more than five years.

WJ: There is indeed a contract, we need it. It is only the first step, we need to work closely together in the future.



HM: How is this partnership organized?

WJ: We have Yuneec engineers in Zurich, we also have engineers based in Shanghai.

JC: On the Leica side, there are two teams. Leica has set up a drone development team at its headquarters in Wetzlar, Germany, and a Leica project team in Shanghai. They work together. From our headquarters in Hamburg, at Yuneec, we are in charge of the project management part. We work together for the professional market, but not only, we also work on consumer devices.

HM: When will the Typhoon H3 and its Leica camera be available?

JC: We plan to ship the product in the last week of October.


HM: Is the camera only sold with the Typhoon H3?

JC: The drone with the Ion L1 Pro is sold 2399 euros including taxes. To answer your question, the Ion L1 Pro camera alone costs 1499 euros.

HM: Does this mean that it will be usable on Typhoon H +?

JC: We are working on a way to adapt it to the Typhoon H +. So yes, it's planned.

HM: Can you use the previous H Series cameras on the Typhoon H3?

JC: Yes. You can use a C23, a CGO3 +, thermal cameras ...

HM: What about the zoom?

JC: What has been implemented on the Ion L1 Pro is a lossless digital zoom. When Chinese manufacturers talk about digital zoom, it's basically an enlargement that does not take into account the quality of the image. Leica has a very particular algorithm for recalculating each pixel, which is what they call lossless zoom. It keeps the sharpness of the image.


HM: Do you envisage a camera with optical zoom?

JC: What I can say is that we currently have a prototype optical zoom camera that goes around the world. It has been used in the United States, France, the United Kingdom, Israel, Switzerland. I am planning a commercialization of this optical zoom solution by the end of this year. So we're not just considering it, we're going to market it. We are planning a 30x optical zoom combined with an 8x digital zoom.

HM: Will it be usable on the H3 and the previous devices?

JC: It will work on Typhoon H + and H520, and we will make it compatible with the Typhoon H3, yes.



HM: Has the sound level of Typhoon H3 been reduced?

JC: No, it's the same as the Typhoon H +. From H to H +, we increased the diameter of the motor arms, which allowed us to use larger propellers and a lower rotational speed. But the mechanical geometry of H3 is similar to that of H +. We are working on carbon fiber propellers with winglets that will allow pilots to take off and fly at high altitude.

HM: Will you still produce consumer devices?

WJ: We're going to take a step back on this category ...



J
C: The observation is that the Baker, Amazon, MediaMarkt, etc. are looking for aggressive prices, large volumes, huge contributions to marketing, and it is very painful. They are one of the reasons why the mainstream UAV market is in trouble. Wenyan Jiang chose a strategy, she wants to return to more quality, not only in the product, but also in distribution and sales. What we are going to do now is a top-down approach. Not all retailers will be allowed to buy the H3, we will do what we call selective distribution.



We will resettle a base similar to that of photo specialists, people who can take care of the product, with knowledge of the technology, with the possibility of giving advice to the customer. We will sell exclusively to specialized resellers, so as to obtain price stability.

HM: Is this a long-term strategy?

JC: Yes. When we have established this base with the Typhoon H3 and Ion L1 Pro camera, we will move on to the next product, which will be positioned at a slightly lower price. We will use this platform to allow distributors to obtain sales volume. This strategy will keep us away from the fierce competition between no-name products.




HM: But you just unveiled Mantis G!

JC: The Mantis G is positioned more entry-level than the product we are developing for the next generation I talked to you about.

WJ: The number of products we sell is not huge, unlike some of our competitors. In fact, I do not like this kind of market saturation. I come from general aviation and the sky is a very important resource for me. I do not want to see him saturated. This can lead to security issues with general aviation. I tend to think that the price should be higher so that everyone can not buy for drones, for security reasons. That's why I see cooperation with Leica as not only a way to improve quality, but also to limit quantities. I think it helps the industry to
develop healthy.





The ND filter system of Leica.HM's Ion L1 Pro camera: Do you develop technologies to enhance security, such as ADS-B?
JC: This area depends a lot on regulation. Unfortunately, there are several very different approaches. What we are currently doing is R & D, research into technologies such as transponders, passive identification tools such as ADS-B and RFID. But we have no wish for concrete implementation, because at the moment the legal norms are not determined. The FAA is considering ADS-B, India already requires RFID, EASA is studying passive transponder technologies. In addition to that, you have the U-Space and its requirement to broadcast information in real time from the device. The guidelines will mature very quickly because EASA is under enormous pressure, since Europe is preparing a new drones regulation on 1 June 2020.HM: What about France and its Wi-Fi identification requirement? devices over 800 grams?






JC: For clarity, we are able to integrate ADS-B very quickly, as well as Wi-Fi identification by a software upgrade because we use WiFi on board. What is more complicated is the transponder technology, which requires a lot of computing power on board. Since we are talking about it, the on-board computing capability is also a difference between H and H3. The Typhoon H runs on with Intel M4 processor, the H3 with Intel M7.HM processor: Will RealSense technology be available on H3 for customers who want to take advantage of a better solution to avoid obstacles?

JC: It's still in our program, but I'm saying we're working on lighter alternatives based on the PX4. The problem is that when you want a 360 ° obstacle avoidance, you need 4 RealSense modules that add 500 grams to the drone, which halves the payload. Our Zurich office already has a solution, we will deploy it when it is appropriate to do so.
 
From what a I gather from this interview, it does look promising for interchangeable cameras, and this being used in the future for the H+?
This is "slow motion" progress, but at least progress!
Looks like a few are going to have to eat humble pie!
But then again they said C23 was going to be available for the H480 too!
 
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Reactions: oliver
A lot of information in that interview! From device info, payloads, interchangeability, company and product focus direction, intended markets......

‘But, WTF is “Lesbianets industry”?
 
A lot of information in that interview! From device info, payloads, interchangeability, company and product focus direction, intended markets......

‘But, WTF is “Lesbianets industry”?
I think that's "Lost in translation"
Nothing clean comes up if you google it!
 
I think that's "Lost in translation"
Nothing clean comes up if you google it!

That’s why I asked.....I wasn’t getting anywhere.......
 
Also on that earlier video, you can gleen more info out of it, if you use the closed captions, and auto translate into your own language.
 
A lot of information in that interview! From device info, payloads, interchangeability, company and product focus direction, intended markets......

‘But, WTF is “Lesbianets industry”?
What interested me was the bit about pricing high to keep the riff-raff away from their products.
 
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Reactions: NorWiscPilot
Wow, a lot of great information! I am seriously considering purchasing the H3 now. Looking forward to all of the product development including the optical zoom camera. I wonder what this new lower priced product will be.
 
If my translation and understanding is correct ...Late October release and planned zoom capability. If this is true the release will be limited and to UAV "elite which could mean providing biased reviews ?
 
You can google "Interview Yuneec" to get a web site and translate the article. It is informative, but you must consider the source is providing "smoke and mirrors " information. Sorry English translation is on this thread above ...
 
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Reactions: PatR
I read a few things in the interview I interpreted as “tell them what they want to hear”. Because of that I’ll continue to maintain a “wait and see” outlook.

An item that caused warning flags to go up was the comment about CGO3+ and C23 cameras both being compatible with the H3. If they could make them compatible with the H3 they could have made the C23 compatible with the H480, something promised but never delivered.

Terrence D. commented on likelihood of locked down calibration access. Although they could follow that path again with the H3 they may well have seen the light and opened it up again on the H3.

The beta test group tends to get restricted with what they can openly share, while the 520 beta testers were provided systems that seemed to be a bit different in performance from the final production release. Because of that we won’t have the “real skinny” on the H3 until it is released for open sales, which I seriously doubt will happen by the end of October.

Time reveals all.
 
It seems as they are headed in the right direction. Hopefully they are monitoring all public and private forums to address concerns.
Yuneec, if you are listening I would be glad to test the H3, I will offer an unbiased honest feedback.
 
An item that caused warning flags to go up was the comment about CGO3+ and C23 cameras both being compatible with the H3. If they could make them compatible with the H3 they could have made the C23 compatible with the H480, something promised but never delivered.
Time reveals all.
Well written all this, the voice of wisdom:cool:
 
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Reactions: JackMTaco
Thanks but I’m actually a lot more interested in their plans for the 920. Because of its size and lift capacity it has the ability to carry a much more diverse range of payloads with superior product performance.

Of course those payloads and associated software get delivered at higher prices but things like LIDAR and good multispectral imagery don’t come cheap in any case, but the machine has to be able to effectively employ them. The 920 could carry the in its current state but max GPS “on” speed and wind stability have to be improved, and a better means to output real time data to multiple recipients is mandatory. The HDMI cable and cell phone app concepts will never be viable. Map downloads and accessing the web to obtain maps also needs a little work.

Just changing the FC and making a new proprietary battery won’t be enough to let the 920 shine like it should. It will have to have more versatility than it did when originally introduced.
 
Wenyan Jiang is an incredible accomplished person. She really is making a positive effort with the H3. Yuneec is severely hamstrung both in marketing, and research and development. A company the size of Yuneec IMO needs to delegate to third party companies that specialize in both of these areas as they did with Leica. For example, Varian Associates (Palo Alto California ), in hopes that Yuneec reads this forum. I worked there during their development of the military night vision equipment., both the optics and sensors. They are far reaching in in ability and could provide Yuneec in many areas such as obstacle avoidance.
 

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